Professionele aanpak
Door de professionele aanpak is een professionele schrijver de investering dubbel en dwars waard. Ik besteed mijn tijd efficiënt en werk grondig. Het resultaat: een soepel proces en een trefzekere tekst.
Wat wil jij vertellen?
- Voordat ik begin te tikken zetten we eerst de pijlers van je verhaal op een rijtje.
- Waar ga je het precies over hebben (onderwerp)? Dat ligt doorgaans voor de hand, maar toch. Door het onderwerp strak af te bakenen, kun je gericht informatie verzamelen en formuleren. Ook kun je heel gericht je verhaal vertellen (zonder bijzaken en andere afleiders).
- Waarom ga je het over dit onderwerp hebben (aanleiding)?
- En natuurlijk het doel: wat wil je met de tekst bereiken? Wat moet de lezer gaan doen of denken?
Wat wil de lezer weten?
- Veel en veel belangrijker dan de zender zijn de ontvangers: je Je wilt toch zomaar iets roepen?
- Voor wie is zijn het onderwerp en de inhoud belangrijk?
- Waarom is het verhaal voor hen interessant (inhoud)?
- Ook kijken we naar de urgentie: waarom moeten we het hier nu over hebben.
- De meest aandacht krijgt de invalshoek: vanuit welk perspectief ga je over het onderwerp vertellen? Welke aanvliegroute maakt de lezer alert?
In welke vorm gieten we dus je verhaal?
Als doel, doelgroep en inhoud goed staan, kiezen we er een passende vorm (genre) bij. Met andere woorden: hoe presenteer je je boodschap zo dat de lezer zich er door aangesproken voelt en gaat doen wat jij voor ogen hebt? Hij moet immers iets gaan vinden, kopen, voortaan weten, contact opnemen. Alles kan. Ik stuur je lezers met een passende tekststructuur, stijl en toon de juiste kant op.
Het zal vaker gebeuren dat het genre al bekend is: je weet al dat je een webtekst wilt of een artikel voor je relatiemagazine. Dat nemen we dan als uitgangspunt. En ik kijk kritisch hoe we de andere pijlers van je verhaal daarop laten aansluiten.
Resultaat: trefzekere tekst
Al deze tekstingrediënten zorgen in de juiste samenstelling voor een trefzekere tekst met een heldere boodschap, die lezers op de juiste manier aanspreekt. Zo zit in een verkooptekst een overtuigende call to action verpakt, geeft een inhoudelijk artikel nuttige informatie en etaleert een blog je deskundigheid.