Freelance copywriter voor commerciële teksten

Een freelance copywriter weet het: klanten kopen geen producten met eigenschappen, maar voordelen voor zichzelf. De kern van copywriting is dan ook: welk voordeel beloof jij de klant en hoe visualiseer je dat?

Het begint met een sterk idee

Een goede commerciële tekst begint met een concept, een sterk idee waarmee je je product of dienst kunt verkopen. En dan verkoop je niet de eigenschappen van dat product, maar de voordelen die het de klant oplevert. Iemand koopt bijvoorbeeld geen zonvakantie, maar ontspanning, plezier en een welverdiende time-out . Uit de voordelen formuleer je daarna een centrale belofte. Die ga je vervolgens visualiseren met beeld en trefzekere woorden.

Dan een krachtig verhaal

En dan het verhaal zelf. Hoe schrijf je dat op? Een veel beproefde manier is de AID(C)A-formule.

  • Attention I Je begint met een prikkelende titel die lezers recht overeind zet.
  • Interest I Als je hun aandacht hebt, kietel je de lezers om verder te lezen: hé, dat is interessant.
  • Desire I Daarna overtuig je hen ervan dat jouw aanbod het passende antwoord is op hun behoeftes.
  • Conviction I Maak jouw oplossing  vervolgens ‘hard’ met testimonials, bewijzen of etaleer je deskundigheid.
  • Action I Vertel je lezers ten slotte wat ze moeten doen om te verkrijgen wat ze nu willen en maak het ze makkelijk.

Copywriter én tekstschrijver

Een goed idee is één, maar je boodschap vraagt ook om een aantrekkelijke en overtuigende formulering. Ik schuif makkelijk van de rol van copywriter naar die van de tekstschrijver. En ik vind de juiste woorden en om de kernboodschap wervend op te schrijven.

Copywriter én redacteur

Net als andere teksten, moet ook je verkoopverhaal duidelijk en steekhoudend zijn. Geen klant zit immers te wachten op een leeg verhaal met kreten die verdampen. Ik combineer de flair van een copywriter met de kritische blik van de redacteur. Je krijgt dan een boodschap die niet alleen activeert en sterk is verwoord, maar die ook inhoudelijk staat als een huis.

Freelance copywriter: wat krijg je?

  • Sterk concept met originele boodschap.
  • Krachtig verkoopverhaal dat lekker leest.
  • Overtuigende call to action, die aanmoedigt tot conversie.
  • Helder, kernachtig, correct geschreven verhaal.